اگر چاق هستید و دیر می خوابید احتمال ابتلای شما به دیابت و بیماری قلبی بیشتر است

17مه 2021- اگرچه چاقی به خودی خود می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی به ویژه هنگامی که افراد چاق تمایل بیشتری به به بیدار ماندن در شب دارند، بسیار بیشتر است.

این یافته از مقایسه الگوی خواب و بیماری در 172 فرد میانسال به عنوان بخشی از یک مطالعه مداوم پیشگیری از چاقی در ایتالیا، حاصل شده است.

دکترGiovanna Muscogiuri ، محقق ارشد این تحقیق و استادیار بخش غدد درون ریز دانشگاه ناپل فدریکو دوم، گفت: چرخه خواب و بیداری یکی از مهمترین ریتم های رفتاری در انسان است.

برای این مطالعه، شرکت کنندگان بر اساس الگوی خواب، گروه بندی شدند. تقریباً از هر 10 نفر، شش نفر زود از خواب بیدار می شدند به اصطلاح سحر خیز بودند و بیشترین فعالیت را در ابتدای روز داشتند.حدود 13٪ از افراد شرکت کنندگان "جغدهای شب" بودند، این افراد تمایل دارند که دیر از خواب بیدار شوند و بیشتر در اواخر بعد از ظهر یا شب تا دیر وقت فعال هستند.بقیه - حدود سه نفر از هر 10 نفر - در جایی بین این دو طبقه بندی قرار گرفتند ("نوع حدواسط").

اگرچه شرکت کنندگان هر سه گروه، دارایBMI[1] مشابهی بودند، بیشتر احتمال دارد که جغد های شب شام های سنگین بخورند و عادات ناسالم دیگری مانند استفاده از دخانیات و عدم ورزش داشته باشند. همه اینها باعث می شود که آنها بیشتر در معرض خطرات سلامتی باشند.

این مطالعه نشان داد: در حالی که 30٪ از سحرخیزان به بیماری قلبی مبتلا بودند، این رقم در میان جغدهای شب تقریبا 55٪ بود. در همین حال، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افراد سحرخیز حدود 9 درصد و در میان جغدهای شب تقریباً 37 درصد بود. تفاوتی بین افراد سحرخیز و شرکت کنندگان در گروه نوع حدواسط، ​​وجود نداشت.

دکتر Muscogiuri، خاطرنشان کرد: مطالعات قبلی تخمین زده اند که خطر فشار خون و کلسترول بالا در جغدهای شب 1.3 برابر بیش از افراد سحر خیز است. آنها همچنین کمتر از رژیم غذایی مدیترانه ای مفید برای قلب، که حاوی مقادیر زیادی میوه، سبزیجات و ماهی است، پیروی می کنند.در مجموع، همه ی این ویژگی ها جغدها را در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 قرار می دهد.

در مورد بهترین راه مبارزه با آن، دکتر Muscogiuri پیشنهاد کرد که اگر الگوهای خواب افراد در نظر گرفته شود، تلاش برای کنترل چاقی موفقیت آمیزتر خواهد بود.بنابراین، ایده ی کمک به بیماران چاق برای ایجاد عادات خواب-بیداری بهتر، برای زود بیدار شدن می تواند مفید باشد، زیرا زود بیدار شدن از خواب ممکن است به چنین بیمارانی کمک کند تا عادات غذایی و فعالیت بهتری داشته باشند، و در نتیجه "احتمال موفقیت آنها را برای کاهش وزن افزایش می دهد."

دکتر Kenneth Ellenbogen، متخصص قلب از کالج پزشکی ویرجینیا در ریچموند، هشدار داد که متأسفانه، وادار کردن افراد به تغییر برنامه های خواب، غذا و فعالیت، آسان نخواهد بود.

وی گفت: ما می دانیم که تنظیم مجدد ساعت بیولوژیکی یا عادات فعالیت فردی چقدر سخت است و گرچه این کار مطمئناً جذاب است، اما دشوار است که بر اساس یک مطالعه ی مشاهده ای که تعداد نسبتاً کمی از بیماران در آن شرکت دارند، بفهمیم واقعاً چه اتفاقی می افتد.

دکتر Ellenbogen، اظهار داشت که به عنوان مثال مشخص نیست که "خوابیدن" علت مستقیم افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی است، یا اینکه این شیوه ی زندگی مرتبط با خوابیدن است که به طور غیر مستقیم این خطرات را افزایش می دهد.

وی پس از بررسی یافته های این مطالعه، گفت: برای من هنوز پاسخ کاملاً واضح نیست و من مطمئناً نمی گویم که این مطالعه چیزی مانند یک رابطه ی علت و معلولی را اثبات می کند.

دکتر Ellenbogen، گفت: این تحقیق باید به عنوان آغاز تلاشی مداوم برای کشف ارتباط بین الگوهای خواب و عملکرد قلب در نظر گرفته شود.

تیم دکترMuscogiuri ، این یافته ها را چهارشنبه در یک نشست مجازی در کنگره چاقی اروپا ارائه کرد. نتایج ارائه شده در جلسات باید نتایج مقدماتی تلقی شود تا زمانی که در یک ژورنال مورد داوری قرار گیرند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-night-owl-odds-diabetes-youre.html

 



[1]شاخص توده بدنی، یا BMI، برآورد چربی بدن بر اساس قد و وزن است.